ترددهای یک سر خالی کامیون ها در کشور

ترددهای یک سر خالی کامیون ها در کشور

قطعا همه ی ما در طول طی کردن مسیرهای عادی روزانه خود، یا مسافرت با کامیون های یک سر خالی یا به عبارتی خالی از بار برخورد کرده ایم.

اولین سوالی که پس از مشاهده ی چنین صحنه ای در ذهن ما نقش می بندد این است که چرا این کامیون ‌ها بدون بار در جاده ‌ها تردد می‌کنند؟؟

تنها عامل این موضوع نبود بار در راه برگشت برای ماشین های باری یا انواع کامیون ها است.

نبود بار برگشت برای کامیون ها به چند دلیل از نظر اقتصادی مناسب نیست، از دلایل اصلی آن می توان به:

از بین رفتن وقت و مال

هدردهی سوخت

و مهمترین عامل افزایش غیر مستقیم قیمت خدمات و کالا ها، به دلیل جبران کرایه از دست رفته در تردد ها می باشد.

نگاهی بر آمار حمل و نقل در ایران

حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی ایران در حمل داخلی کالا سهم چندان زیادی ندارند و بیش از ۷۸ درصد ترددهای درون شهری و جا به جایی بار در داخل کشور به ناوگان جاده‌ ای اختصاص یافته است.

همین دلیل موجب شکل گیری انواع متفاوت اپلیکیشن های حمل و نقل شده است، که البته این اپلیکیشن ها میتواند نقش موثری را در اقتصاد کشور ایفا کند.

در حال حاضر یک کامیون در کشور ما حدود ۵۵ هزار کیلومتر را بصورت سالانه طی می ‌کند در حالی که این رقم برای کامیون‌ های کشوری مانند آمریکا سالانه ۱۸۰ کیلومتر می باشد و این موضوع بیانگر عدم بهره‌ وری مناسب در ناوگان جاده‌ ای ماست. در دنیا آمار تردد های یک سر خالی کامیون‌ ها، حدود ۱۰ درصد کل ترددها است، ولی در ایران ۴۵ درصد ترددهای بین ‌شهری ناوگان باری، یک سر خالی انجام می‌شود.

ویرانی منابع طبیعی و جاده‌ ها

تردد یک سر خالی کامیون ها موجب تخریب آسفالت جاده ‌ها و افزایش آلایندگی و تخریب محیط زیست را فراهم می‌کند، همه ساله، خودروهای سواری حجم زیادی از آلاینده ‌های زیست محیطی را تولید می‌کنند و وقتی کامیون‌ ها، کشتی ‌ها، قطار ها و اتوبوس ‌ها را نیز به آن ‌ها اضافه کنیم اوضاع بسیار وخیم ‌تر می‌ شود. تردد بدون بار کامیون ‌ها همواره وزن زیادی را روی آسفالت جاده ‌ها تحمیل کرده و باعث از بین ‌رفتن جاده‌ ها می‌شود.

هدر رفتن سوخت

تردد یک ‌سرخالی برای راننده بهای نسبتا سنگینی دارد، این افزایش در حمل بار یک سر خالی سالانه میلیون ها لیتر سوخت را به هدر می دهد و با توجه به کمبود قطعات و اقلام مصرفی ماشین های سنگین از جمله: لاستیک، موتور، لنت و… باعث افزایش شدید استهلاک خودرو می شود.

اثر گزار در افزایش خطرات جاده‌ ای به ویژه تصادفات

با تردد بی‌ رویه یک سرخالی کامیون‌ ها از جمله کامیون‌ های فرسوده و دارای استهلاک بالا در جاده‌ های کشور شاهد افزایش چشمگیر تصادفات جاده ای و در آخر تهدید جان ‌و مال مردم خواهیم بود.

راهکار آرمش برای جبران این مشکلات

آرمش یک سامانه هوشمند حمل و نقل در استان تهران و البرز می باشد که با هدف راه اندازی سیستم حمل و نقل سریع، هوشمند و به صرفه راه اندازی شده است.

در حال حاضر سیستم حمل و نقل کشور از عدم یکپارچگی رنج می برد، آرمش به عنوان یک سامانه هوشمند درخواست حمل و نقل، در تلاش است تا با راه اندازی یک سیستم حمل و نقل یکپارچه در توزیع بار این مشکلات را رفع نماید.

در حال حاضر صاحبان بار از نبود ناوگان، شرکت ‌های حمل و نقلی از نبود راننده و راننده‌ ها از نبود بار گله دارند که باید این عناصر به یکدیگر متصل شوند که اگر همین اتفاق اولیه در ذات سامانه های هوشمند حمل و نقل رخ دهد جریان حمل و نقل شفاف می‌شود. 

آرمش، به عنوان یک سامانه هوشمند حمل بار انواع خدمات باربری اعم از:

  • وانت بار
  • نیسان بار
  • خاور بار
  • کامیون و تریلی

را با بهترین کیفیت، به همراه کمترین نرخ باربری برای شما فراهم می کند.

کاهش میزان ترددهای یک سر خالی کامیون ها

کاهش ۱۵ تا ۱۸ درصدی تردد یک‌ سر خالی ناوگان کامیونی جاده ‌ای و تسهیل ارتباط صاحبان بار، شرکت حمل و نقل و راننده، از مواردی است که مشاور علمی و فنی کانون کامیون ‌داران کشور به عنوان مزایای سامانه های هوشمند حمل بار جاده ‌ای‌ اعلام کرد.

فعالیت سامانه های هوشمند حمل و نقل بار جاده ای حدودا در سال ۹۶ شروع شد و باعث افزایش سرعت حمل و نقل های جاده ای شد.

با توسعه سامانه های هوشمند حمل بار جاده ‌ای‌ تلاش شده است تردد های یکسر خالی ۱۵ تا ۱۸ درصد کاهش یابد و این موضوع حتی شامل ناوگان کامیونی، تانکر و یخچال هم می‌شود. 

در حال حاضر ۳۴۸ هزار کامیون در کشور وجود دارد و حدود ۶۰۰ هزار راننده دارای کارت هوشمند داریم همچنین روزانه ۱۱۵ هزار بارنامه در کشور صادر می‌شود و طبق ‌آمار سالانه ۳۵ تا ۴۵ درصد فرار بارنامه ‌ای داریم که باید ساماندهی شود.